Deputatul Luminița Barcari: Raport către ialomițeni

Stimaţi ialomițeni,

Aşa cum v-am promis în campania electorală, vin după primul an din mandatul meu de parlamentar cu un raport al activităţii mele în calitate de deputat ales al judeţului Ialomița.
În primul rând doresc să vă informez că până în luna decembrie am fost membru al Comisiei pentru învăţământ a Camerei Deputaţilor, poziţie din care am avut grijă ca fiecare lege din domeniu să fie intens discutată şi dezbătută, aşa încât atunci când proiectul de lege ajunge în plen pentru a fi votat, forma lui să aducă îmbunătăţiri asupra mediului educaţional românesc şi să servească deopotrivă interesul elevilor, al părinţilor şi al profesorilor.
De asemenea, încă de la începutul mandatului sunt membru în Comisia pentru afaceri europene, iar din luna decembrie m-am alăturat și colegilor deputați din Comisia pentru drepturile omului, culte şi problemele minorităţilor naţionale.
Am iniţiat, alături de alți colegi deputați și senatori un număr de 39 proiecte de lege (2 în calitate de initiator și 37 în calitate de co-inițiator), din care 8 deja au fost promulgate legi. De asemenea, am avut 12 luări de cuvânt în plen, 11 întrebări şi interpelări către Guvern prin care am cerut lămuriri cu privire la chestiuni cu care se confruntă ialomițenii, dar şi 5 declaraţii politice despre problemele stringente de care ne lovim zi de zi. Activitatea mea poate fi consultată în detaliu accesând următorul link: http://www.cdep.ro/pls/parlam/structura2015.mp?idm=30&cam=2&leg=2020
Le mulţumesc zecilor de ialomițeni care, în acest prim an al mandatului meu, au venit în audienţă la biroul meu parlamentar. Părerile domniilor lor au contat mult şi m-au ajutat în activitatea de deputat.
Vă mulţumesc încă odată pentru votul dumneavoastră şi vă asigur de toată disponibilitatea şi deschiderea mea. Cei care doriţi să luaţi legătura cu mine o puteţi face prin intermediul biroului parlamentar situat în Slobozia, Piața Revoluției, nr 3, prin e-mail la adresa rodica.barcari@cdep.ro sau scriindu-mi pe adresa Camerei Deputaţilor, str. Izvor, nr. 2-4, sector 5, Bucureşti.
Vă doresc un an nou binecuvântat și prosper, cu sănătate şi cu bucurie alături de toţi cei dragi. La mulţi ani!

Cu deosebită consideraţie,
Deputat Rodica-Luminița Barcari

LEGI INIȚIATE

În primul meu mandat de parlamentar am inițiat 2 proiecte de lege și am fost co-inițiator la alte 37.

Am propus, ca inițiator de proiect, alături de alți 30 de colegi deputați, completarea art. 249 din Legea Educației Naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, prin includerea în categoria personalului didactic auxiliar a funcțiilor de auditor, consilier juridic, consilier, expert și referent din cadrul inspectoratelor școlare județene / al Municipiului București, în vederea eliminării discrepanțelor evidente de salarizare între categoriile de salariați aparținând aceluiași sistem de învățământ, în speță cel preuniversitar, astfel încât să nu dispară motivația profesioniștilor de a rămâne în posturile respective din inspectoratele școlare.
Inițiativa mea legislativă a trecut și de plenul Senatului și a fost promulgată de către președintele României (Legea 321/2021), astfel încât va intra în vigoare începând cu anul scolar 2022-2023.

De asemenea, am inițiat un proiect de lege prin care am propus ca persoanele desemnate de federațiile sindicale reprezentative din învățământ, ca urmare a participării acestora la procesul de monitorizare și evaluare a calității sistemului de învățământ, să poată fi degrevate doar parțial de norma didactică, și nu total ca și în prezent.
În prezent, sindicatele din învățământ beneficiază de 125 de norme didactice degrevate, respectiv 125 de lideri sindicali primesc salariu de profesor chiar dacă nu predau nici o oră. Acești bani sunt primiți concomitent cu salariul de lider sindical. Astfel 125 de lideri sindicali sunt plătiți, anual, fără să predea, o sumă de cel puțin 8.000.000 de lei din bani publici pentru o muncă pe care nu o prestează.
Momentan, proiectul de lege se află în prezent în dezbaterea Senatului.

Printre proiectele de lege la care am fost co-inițiator și care au fost promulgate deja de către președintele României se numără:

-Proiect de Lege care prevede ca pensionarii care își primesc drepturile prin virament bancar să poată primi în format electronic talonul de pensie – Legea 270/2021

-Proiect de Lege prin care, pentru siguranța circulației, se interzice amplasarea mijloacelor de publicitate sau reclamă în curbe și în intersecțiile la nivel ale căilor de comunicație, precum și pe suprafețele de teren destinate vizibilității – Legea 304/2021

-Proiect de Lege prin care, începând cu 1 ianuarie 2022, se interzice instituţiilor publice şi organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale să solicite persoanelor fizice sau persoanelor juridice, în vederea soluţionării cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de către instituţii publice sau organe de specialitate ale administraţiei publice centrale – Legea 267/2021.

-Proiect de Lege prin care cuantumul TVA-ului pentru comercializarea de cărți (atât în format tipărit, cât și in format electronic) este stabilit la 5% – Legea 291/2021

-Proiect de Lege care prevede introducerea unui mecanism declarativ bazat pe redirecționarea unor sume, în cazul în care contribuabilii nu au utilizat impozitul pe profit sau impozitul pe veniturile microîntreprinderilor pentru efectuarea de sponsorizări și/sau acte de mecenat sau burse, prin care aceștia pot dispune asupra diferenței astfel calculată pentru efectuarea de sponsorizări și/sau acte de mecenat sau burse private până la 31 decembrie a anului pentru care se depune declarația anuală de impozit pe profit/declarația de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, prin completarea unui formular de redirecționare pentru fiecare sponsorizare și/sau acte de mecenat sau burse – Legea 322/2021

Toate proiectele mele de lege pot fi consultate accesând următorul link: http://www.cdep.ro/pls/parlam/structura2015.mp?idm=30&cam=2&leg=2020&pag=2&idl=1&prn=0&par=

ÎNTREBĂRI ȘI INTERPELĂRI ADRESATE GUVERNULUI

În cele două sesiuni parlamentare din anul 2021 am adresat 11 întrebări și interpelări cu privire la problemele cu care se confruntă cetățenii. Printre cele mai importante se numără:

Întrebare către ministrul Transporturilor și Infrastructurii prin intermediul căreia am atras atenția referitor la faptul că în zona viitorului pasaj de la Drajna, peste DN 3 A Lehliu-Fetești și magistrala de cale ferată București-Constanța se circulă cu dificultate la primele ore ale dimineții, când oamenii merg spre locurile de muncă, din cauza trenurilor de marfă. De asemenea, am propus modificarea orarului trenurilor de marfă care trec prin zonă, așa încât acestea să circule pe timpul nopții. Ministerul mi-a comunicat că CFR SA a redus timpul de închidere al barierei la minimum permis de normele în vigoare, dar că orarul trenurilor de marfă nu poate fi modificat, deoarece există obligația ca infrastructura feroviară să fie pusă la dispoziția operatorilor de transport în mod nediscriminatoriu, conform solicitărilor acestora. Până la finalizarea lucrărilor la pasaj, soluția propusă de către Ministerul Transporturilor a fost folosirea de către participanții la trafic a rutelor alternative prin Lehliu, Fetești și Urziceni.
Tot către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii am adresat o întrebare cu privire la starea deplorabilă în care se află DN 3 B, pe tronsonul Fetești-Făcăieni-Vlădeni-Chirana. În urma acestui demers am fost informată că pentru întregul sector de drum DN3B a fost întocmită deja expertiza tehnică prin care au fost stabilite soluțiile de remediere și că până la alocarea fondurilor necesare demarării lucrărilor de reabilitare vor fi executate lucrări de reparație.
Către Ministerul Sănătății am transmis o interpelare prin care am atras atenția cu privire la situația personalului medical și auxiliar care a fost angajat, în baza Legii 55/2020, fără concurs, pe posturile vacante din instituții sanitare publice (spitale, servicii județene de ambulanță, DSP-uri) pe perioada stării de alertă. Deși cu toții sunt oameni calificați, contractele lor de muncă sunt, potrivit legii menționate, pe perioadă determinată și vor expira, potrivit legii, în cel mult 30 de zile de la data încetării stării de alertă. Am propus găsirea unei soluții pentru păstrarea acestor oameni în sistem și după încetarea stării de alertă, iar Ministerul Sănătății mi-a transmis că se are în vedere elaborarea unui act normativ care să permită acest lucru.

Alte întrebări și interpelări au vizat:
Normele privind livrarea produselor alimentare destinate elevilor către alte centre de asistență socială în contextul suspendării cursurilor școlare
Finanțarea energiei verzi
Tratamentul alcoolicilor în România
Detalii referitoare la Subprogramul Național de Fertilizare în vitro și embriotransfer 2021
Finanțarea de bază a școlilor private cu curriculă internațională
Deficitul resursei umane calificate din sistemul de învățământ preuniversitar
Situația taberelor
Schemele de ajutor din Fondul de Modernizare

Toate întrebările și interpelările mele, precum și răspunsurile aferente, pot fi consultate accesând următorul link:
http://www.cdep.ro/pls/parlam/structura2015.mp?idm=30&cam=2&leg=2020&pag=3&idl=1&prn=0&par=

DECLARAȚII POLITICE

*Educația este o prioritate națională

Am atras atenția asupra necesității clarificării normative a decontării transportului elevilor, precum și de acte normative care să reglementeze modul în care produsele furnizate elevilor prin „Programul pentru școli al României” pot fi redistribuite, în cazul unei alte suspendări a cursurilor, către spitale sau centre sociale. Am subliniat de asemenea că este nevoie de continuarea dezbaterilor și ulterior de aprobarea planurilor cadru, pentru că reforma în învățământul preuniversitar trebuie să continue cu programele școlare pentru liceu și stabilirea conținuturilor aferente.

* Formula matematică omisă în ecuația scăderii natalității: 1 din 5 cupluri suferă de infertilitate

2020 a fost anul cu cea mai mică natalitate de după 1967. În contextul în care 20% dintre cuplurile din România se confruntă cu probleme de infertilitate, e impetuos necesar ca statul să acopere integral costul procedurii FIV, pentru că în prezent cei care nu au bani pentru această diferență sunt practic puși în imposibilitatea de a încerca măcar să își îndeplinească visul de a deveni părinți.

* Țara copiilor care fac copii

Anual aproape 20.000 de adolescente din România devin mame, țara noastră având cel mai mare număr de mame sub 18 ani din Uniunea Europeană. Este timpul să luăm problema în mâini și să facem ceva concret pentru ca numărul mamelor minore să scadă. E nevoie de un program educațional clar, de o strategie multianuală complexă și o colaborare strânsă între părinți, profesori și elevi, precum și implicarea activă a administrației locale, prin serviciul de asistență socială și medicii de familie.

* Eroii pandemiei nu trebuie uitați

Este necesar să existe o viziune pe termen lung și să fie adoptate măsuri corespunzătoare pentru activitatea Direcțiilor de Sănătate Publică, astfel încât acestea să fie pregătite pentru viitoare situații dificile. Personalul medical și auxiliar care a fost angajat în baza Legii 55/2020 fără concurs, pe posturile vacante din instituții sanitare publice (spitale, servicii județene de ambulanță, Direcții de Sănătate Publică), în perioada stării de alertă, trebuie păstrat.

*Bolnavii nimănui

Peste 2 milioane de români consumă alcool peste măsură, iar un studiu al Organizației Mondiale a Sănătății a relevat faptul că 70% din cazurile de violență domestică și aproape o jumătate din totalul omorurilor sunt cauzate de consumul de alcool. Din punct de vedere financiar, România pierde anual două milioane de euro din cauza problemelor cauzate de dependența de alcool. Datele din 2018 relevau faptul că aproape 40% din paturile de spital erau ocupate de bolnavi tratați de afecțiuni cauzate de băutură – probleme hepatice, neurologice, diabet, ciroze, etc. Cu toate acestea, suntem singura țară din Uniunea Europeană care nu are un centru public de dezalcoolizare.

ACTIVITATEA ÎN COMISIILE PERMANENTE ȘI ALTE FORURI ALE CAMEREI DEPUTAȚILOR

În luna martie Comisia pentru Învățământ a organizat, la propunerea mea, dezbaterea “Rolul și importanța profesiei de psiholog în context european”, în cadrul căreia au fost discutate intens cele trei proiecte de lege aflate în Parlament, prin care se dorește revigorarea reglementărilor cu privire la profesiile de psiholog și psihoterapeut. Concluzia dezbaterii a fost aceea că este nevoie de un singur proiect care să lămurească toate neclaritățile și lipsurile legislative cu care cele două profesii se confruntă în prezent.
În aprilie 2021 am participat, în calitate de membru al Adunării Parlamentare a Mediteranei, la lucrările Conferinței parlamentare internaționale cu tema generală „Provocări globale și amenințări în contextul pandemiei: terorismul și extremismul violent”.
Acest eveniment a fost co-organizat de Adunarea Parlamentară a Mediteranei, Adunarea Parlamentară a OSCE, Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei, Biroul Națiunilor Unite pentru Combaterea Terorismului și Adunarea interparlamentară a națiunilor membre ale Comunității Statelor Independente și se înscrie în seria de evenimente cu tematică similară organizate în 2017 și 2019 în parteneriat cu organizațiile amintite.
Printre principalele subiecte de discuții ce au fost abordate în cadrul acestei reuniuni se numără: cadrul juridic de cooperare internațională în eforturile pentru prevenirea și combaterea terorismului și extremismului violent; promovarea și protejarea drepturilor victimelor actelor teroriste și răspunsul la nevoile acestora; evaluarea amenințării teroriste și a extremismului violent; democrațiile în fața pandemiei COVID-19.

În luna noiembrie, în calitate de membru al Comisiei pentru Afaceri Europene, am participat la o serie de dezbateri desfășurate sub egida Conferinței privind viitorul Europei, care se desfășoară în toate statele UE.
Temele de interes pentru aceste dezbateri sunt:
* combaterea schimbărilor climatice și provocările de mediu,
* o economie aflată în slujba cetățenilor,
* echitatea socială și egalitatea,
* transformarea digitală a Europei,
* promovarea valorilor noastre europene,
* afirmarea mai puternică a vocii UE în lume
* consolidarea bazelor democratice ale Uniunii.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *